söndag, februari 25, 2007

Vallkurs med huvudbry

Dags att packa väskan och styra mot Hölö och vallkursen igen. Inför detta kurstillfälle hann vi åtminstone träna på Lidingö vid ett tillfälle. Träningen idag gick rätt bra, men jag är inte helt nöjd speciellt med min egen instats. Vad jag får tänka på att att vi lär in nya moment, saker som vi inte alls tränat på innan så kraven ska därför inte vara för höga. Madde hann filma några minuter under första rundan och när jag tittar på filmen tycker jag det ser bättre ut än det kändes när jag var "inne" med hunden.

Klappen funkade ok och Kiwi håller ut fint vid 50 % av gångerna resten är mindre bra och hon springer alldeles för nära fåren upp till kl 12. Jag har även provat att efter klappen fortsätta skicka Kiwi vidare i en båge runt fåren och avståndet skall vara tillräckligt mot djuren. Det ser bra ut vissa gånger, mindre bra andra gånger; precis som det brukar när man tränar in nya saker. Fick tyvärr upprepa kommandot ligg på tok för ofta idag. Kiwi har helt enkelt svårt att lägga sig, men kanske beror detta på att hon tänt till extra nu på slutet. Jag måste även få bättre tajming och jag både står och rör mig inte alltid på ett bra sätt. Kiwi kan även låsa blicken mot fåren, men det visar på att hon har mer eye nu är tidigare - på både gott och ont.

Jag måste tänka på att röra mig fortare när Kiwi driver annars är risken stor att fåren kommer för nära mig eller till och med springer förbi mig. Detta leder uteslutande till att Kiwi rusar förbi mig för att fånga upp fåren. I fortsättningen måste jag försöka anpassa min fart bättre så att jag hela tiden har ett tillräckligt avstånd till fåren. En annan sak som jag måste tänka på är att inte gå upp i varv, måste försöka vara mer cool.

Jag börjar få rätt bra koll på hur jag ska göra i teorin, det är svårare att tillämpa i praktiken. Men träning ger färdighet. På något sätt har det ändå gått framåt känns det som även om det vissa gånger känns som vi är tillbaka till ruta ett! Veckan som kommer ska jag försöka se till att vi kan träna två gånger. Det känns som vi är tvunga till det om vi inte ska fastna.

Inga kommentarer: