söndag, april 01, 2007

Vallat på Agdala

För andra gången begav vi oss till Agdala där Stefan Engström har en utmärkt träningsanläggning för vallning. Detta att man - i princip - bara kan åka dit och träna när man vill är helt super. Jag var lite orolig inför detta träingspass eftersom Kiwi knappt vallat på dessa får och speciellt eftersom det gått så otroligt bra den senaste tiden på Lidingö. Jag oroade mig i onödan för det gick hur bra som helst. Polletten har helt klart ramlat ner både för mig och Kiwi. Nu börjar vi äntligen se resultatet av den relativt stora ökning av träningsdosen.

Äntligen börjar Kiwi svara på mitt liggkommando. Nu kan jag i princip lägga henne vart jag vill. Det roliga är att många bitar fallit på plats efter att jag sett en film av Derek Scrimgeour (vilket jag skrivit om tidigare här i bloggen). Jag trodde att det var en lyckträff sist på Lidingö när Kiwi förstod vänster- och högerkommandona. Fast även idag satt de klockrent och det är jag så jävla glad över. En annan sak som jag måste jobba mycket med är att försöka få Kiwi att gå ner i tempo på mitt kommando (jag har valt sakta). Det funkar hyffsat. Jag är lite osäker på hur jag ska göra när Kiwi går som jag vill, med lagom avstånd till fåren och med bra tempo. Ska jag låte henne fortsätta gå så tills hon ökar tempo igen och då lägga henne, eller ge henne saktakommandot igen. Eller kan man lägga henne även om hon rör sig på ett bra sätt, både avståndsmässigt till fåren och med rätt tempo, och då berömma henne? För mig känns det lite fel att lägga henne när hon går på rätt sätt, å andra sidan kan hon ju inte fortsätta gå så i all oändlighet. Någon som förstår vad jag menar? Kommentera gärna denna post vad gäller detta.

Jag valde att avsluta träningspasset när alla moment satt. Det känns bara dumt att fortsätta träna tills det börjar bli fel. Vi åkte sedan till Eknäs gård och tittade på när Stefans grupp hade avslutning på grundkursen. Det var första gången jag var där och mamma mia vilken vacker plats. Kanske är det på detta ställe Kiwi blir godkänd vallhund någon gång i framtiden.

På hemvägen åkte vi förbi Järna där jag och Madde har planer på att flytta. Vi gillar verkligen detta ställe och det vore inte helt fel att få så pass nära till Stefan och Mickis. Vi hann även med att besöka Carina O och efter att vi käkat glass (Carina bantar) tog hon med oss på en guidad tur runt Vagnhärad och Trosa. Det var trevligt. Glömde visst nämna att Hanna och Tira följde med oss på denna dagsutflykt.

Inga kommentarer: