onsdag, april 04, 2007

Agilityträning på SSBK

Har tränat agility idag på SSBK tillsammans med Madde, Maria T och Lena R. Vi blev positivt överraskade av underlaget som var torrt och fint; kanske en smula hårt men hellre det än en leråker. Jag och Kiwi tränar inte så mycket agility nu för tiden men någon gång måste vi börja igen.
Tidigare när vi tränat har jag oftast belönat Kiwi genom att kasta en boll som hon får springa efter. Nu har jag ersatt denna metod med att börja kampa istället. Det känns som om Kiwi blir mer tänd av det. Det svåra är att få tillbaka "leksaken" då Kiwi gärna inte vill släppa den. Jag vill inte att det ska bli någon konflikt så det får ta den tid det tar innan jag åter har leksaken i min hand. Ibland mutar jag henne med en godbit, då brukar hon släppa - men bara för en tiondels sekund så man får vara snabb.

Vi började träna på a-hindret. Tyvärr fanns det ingen balansbom uppställd på planen men a-hindret och gungan dög bra till kontaktfältsträningen. Kiwi hade bra fart över balansen och hoppade inga kontaktfält. På tävling har hon hoppat uppfartens kontaktfält någon gång men det har nog mest varit en tillfällighet. Jag har som sagt ändrat en del i mitt sätt att belöna Kiwi. Nu strävade jag efter att belöna henne (kampa) när hon befann sig på nedfartens kontaktfält. Fast det var svårt att få henne att sitta kvar. Direkt efter att hon satt ner två tassar på marken rycker det i hennes kropp och hon vill iväg. Jag tror att det beror på mitt tidigare sätt att belöna, då jag kastade bollen som hon sedan fick springa efter när hon hade två tassar i marken. Det bästa vore att belöningen kom i samband med att hon gjorde det rätta beteendet, nämligen befinner sig på kontaktfältet. Under en tid är det precis vad jag kommer att göra.

Vi tränade även lite slalom, ett hopphinder före följt av slalom. Hopphindret stod lite för nära så Kiwi hade rätt hög fart in i slalom, men hon fixade det galant. Farten i slalom har minskat så jag måste jobba mycket med att försöka få tillbaka Kiwis motivation för sitt gamla favorithinder. Hon gick dock in rätt varje gång och gick heller inte ur slalom - alltid nåt.

Till sist ställde jag upp två hopphinder följt av gungan i en relativt rak linje. Jag ställde Kiwi vid första hopphindret (väljer att ställe henne nu istället för att lägga henne). Sedan gick jag fram och ställde mig vid uppfarten på gungan och retade henne lite med "leksaken". Kiwi hade rätt hög fart och förmligen flög över gungan, men hon trampade så vackert med två tassar på marken. Även här var det svårt att belöna henne medan hon befann sig på kontaktfältet då hon liksom på a-hindret ville iväg.........antagligen efter bollen som hon tror att jag ska kasta.

Jag blev positivt överraskad av detta träningspass då Kiwi var riktigt tänd och drog på rätt rejält. Eftersom hon tycker att agility är kul ska jag försöka intensifiera även denna träning för jag vill inte åka på tävlingar och få storstryk. Dessutom är jag med i ett nytt lag och vi satsar på toppen! Vi har eventuellt hittat vår fjärde lagmedlem - om denna person tackar ja kommer vi le ett brett leende för då kan det bli RIKTIGT kul!

På vägen hem svängde vi in till Farsta C och käkade kinamat allihop! Tack Madde, Lena och Maria för en trevlig dag och tack Maria för de träningstips du delade med dig av.

Inga kommentarer: