måndag, april 23, 2007

Mycket glädjande vallningspass

Äntligen var det dags för mig och Kiwi att valla igen. Idag var det två veckor sedan vi vallade sist och jag måste erkänna att jag var en smula nervös när vi åkte. De senaste gångerna vi tränat har Kiwi varit jätteduktig därför var jag rädd att detta förhållandevis långa uppehåll påverkat henne negativt. En del menade att risken för detta var minimal - själv var jag nog en smula negativ.

Madde stannade hemma med Melvin och de andra hundarna så det var bara jag och Kiwi som åkte till Lidingö. Det var en fruktansvärd bilkö inne i stan så jag trodde aldrig vi skulle komma fram. Hur som helst - till slut landade vi på Lilla Ekebo och Lotta var där och tog emot oss. Gud vad skönt det kändes att vara tillbaka. Kiwi var rätt cool när vi gick upp till skogen för att hon skulle få göra av sig; annars brukar hon göra allt för att få komma in till fåren. Genast tänkte jag mina negativa tankar. När hon var rastad och klar gav vi oss in i fårhagen. Jag valde att ha lina på Kiwi idag, det kändes bäst så. Långpisken kom också fram - mest för att jag trodde den skulle ha en lugnande effekt på Kiwi, den brukar nämligen ha det.

Till min stora glädje gick det jättebra idag. Ska jag vara ärlig var nog detta ett av våra mest positiva träningspass. Efter att ha kört lite cirkelträning, drivning och fösning, som allt gick bra ville jag prova att ta in och ut fåren ur fållan. Vi lyckades med detta de tre ggr vi provade. Utgången var klockren vid samtliga tillfällen. Kiwi är verkligen cool när hon ska ta ut fåren. Hon går helt ut efter grindarna och lägger sig fint kl 12 utan att störa fåren. Visst fick vi "joxa" en del innan fåren var inne i fållan, men det är bra träning. Går fåren in direkt är det ju ingen träning. Riktningskommandona satt lika bra som de brukar - dock inte perfekt, men det har de aldrig gjort. Det var i alla fall inte sämre nu än vid vårt senaste träningstillfälle och det är jag jätteglad över.

Vid sista tillfället när fåren skulle in i fållan låg Kiwi rätt nära fåren så det var lite chansartat att sända henne fram. Lotta tipsade mig om att jag skulle försöka få Kiwi att helt enkelt stå upp. Jag har aldrig använt detta kommando i vallningen - bara när jag vill att hon ska ställa sig i badkaret när jag duschar henne. Det funkade faktiskt och fåren travade in när Kiwi reste sig upp. Skitcoolt! Detta kommando är något jag ska träna mer på för det var användbart. Vid tillfälle ska jag lägga upp en film här så ni kan se hur det ser ut när vi vallar.

Ett stort tack till Lotta för att vi fick komma och träna idag. Tack även för alla goda tips du kommer med varje gång jag är där. Nästa gång vi kommer hoppas jag vi även får träffa Gunnel. Jag är stolt och glad över att det gick så pass bra idag trots att vi inte tränat på två veckor. Kiwi är bäst i hela världen!

Inga kommentarer: