onsdag, april 11, 2007

Agilityträning på SSBK

Tränade agility idag på SSBK tillsammans med Madde och Maria. De körde lite med sina valpar och båda är jätteduktiga. Med Kiwi valde jag att träna på en hoppkombination, uppbyggd som en halvcirkel. Jag var noga med att Kiwi inte startade innan jag gett henne startkommandot. Hon var verkligen tänd idag och hade bra fart; dessvärre rev hon några hinder. Jag fick uppfattningen att hon blev lite väl "tänd" efter att jag kampade med henne, kanske fokuserade hon mer på kampleksaken än hindren. I fortsättningen ska jag inte hålla den i handen utan stoppa undan den medan vi kör. Det positiva var dock att hon var väldigt glad och hade bra fart.

Sedan blev det slalomträning. Jag hade bestämt mig för att inte krångla till det idag utan hon fick enkla slalomingångar och hej vad det gick. Glädjen för slalomet har kommit tillbaka - därför tyckte jag att det skulle vara kul att klocka henne. Bestämde att jag skulle göra det vid tre tillfällen och vid samtliga fick hon tiden 2.6 sek i tolv pinnars slalom. Sedan var det dags för a-hindret - tiden vid det tre tillfällena jag klockade blev 1.3, 1.2, 1.1 sek - i snitt 1.2 sek alltså. Det är jag skitnöjd med.

Gungan - ja, det borde inte gå sämre här för Kiwi älskar gungan och har aldrig hoppat kontaktfälten på det hindret. Tiden blev detsamma som på a-hindret 1.3, 1.2, 1.1 sek och ett snitt på 1.2 sek. Tyvärr stod inte balansen ute så vi kunde inte träna på den. Det ska dock bli spännande att se hennes tid där.

Folk verkar reagera på att jag klockat Kiwi och anser nog att jag är för tidsfixerad. Men herregud! Nu är vi i klass 3 helt och hållet. Varför skulle då inte vi, liksom många andra som folk inte klagar på, få satsa seriöst? Tydligen är det skillnad mellan folk och folk, som så ofta inom agilityvärlden!! Tar man tid får man ju bekräftat om Kiwi ökat farten eller inte. Det är vårt primära mål just nu, att Kiwi ska öka farten. Hur fan kan det då vara fel att klocka henne? Det komiska är att det är just de personer som hela tiden säger åt mig att skita i tiden som faktiskt är de som är mest tidsfixerade.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jovars, jag klockar åxå. Men jag håller tiderna för mig själv :) Ingen annan har ju nån nytta av dem.