onsdag, april 18, 2007

Struligt träningspass på SSBK

Medan solen sken passade vi på att åka och träna agility. Vi styrde kosan mot SSBK - det har blivit vårt favoritställe. Madde började träna Tara och det gick galant. Vi filmade Taras slalom och jag har aldrig sett henne gå så fort förut. Även balansen gick bra trots att man skulle önska lite mer fart där. Sedan var det Lumas tur och den lilla vovven går från klarhet till klarhet - bara hon fokuserar lite. Gungan har blivit ett favorithinder och hon springar rakt upp till kontaktfältet och börjar även förstå att hon ska trampa. Slalomet är lite svårare men den metod vi använder oss av är att låta henne tänka själv. Vi är inte där och petar och donar med godis. Hon har helt klart gjort framsteg och Madde skyndar inte. Tyvärr hände en tråkig sak när jag tränade Kiwi. Luma blev som galen i bilen och när jag gick dit för att säga åt henne - hade hon bitit och klöst sönder inredningen på förarsidans dörr! Inga fler kommentarer!


Det är en fröjd att se Kiwi på agilitybanan nu. Hon är laddad till tusen och vill bara ut på banan och köra. Idag valde jag att filma hennes balans och jag måste säga att det börjar se riktigt bra ut. Vi klockade henne vid fyra tillfällen och tiderna blev; 1.7, 1.6, 1.7, 1.7 sek vilket måste vara rätt så bra tider! Det var framförallt slalom och balans som vi tränade idag - mest för kul skull. Jag vill att Kiwi ska tråna efter att få köra agility och jag märker att hon gör det nu. Kanske beror det på att hon endast fått träna kortare pass vid varje tillfälle.

Film på balansen kommer läggas upp på AgilityForum där det finns en speciell tråd skapad just för kontaktfältshinder. Sedan tidigare har jag lagt upp en film där Kiwi kör slalom i en tråd avsett just för detta.

1 kommentar:

Anonym sa...

1,7 sek på balansen måste du vara nöjd med! Greg Derrett hade tider för balanshindren man skulle sträva mot:
Gungan 0,9 sek
A-hindret 1,2
Balansen 1,7
så du kan väl se det som världsmästartid! ;o)

//Ewa