lördag, april 21, 2007

Ett sundare liv

Nu har det gått lite mer än en vecka sedan jag fick mitt anfall. Efter det bestämde jag mig för att skärpa till mig både vad gäller kost och alkohol. Jag har inte druckit en enda öl efter att det hände heller inte käkat något onyttigt och resultatet är att jag har gått ner över 2 kg i vikt. Fast det är en bit kvar tills jag nått mitt mål som är 85 kg. Dagliga promenader är också inplanerat men ibland kommer saker emellan som leder till att man fuskar lite här. Ingen idé att få panik bara för det så länge man tänker efter vad som åker ner i ens svalj.

Jag har länge tänkt på att börja äta efter GI-metoden. Med tanke på att jag har diabetes typ -1 känns det relevant även i det hänseendet. Glykemiskt index (som GI står för) är något jag varit i kontakt med tidigare, då när jag styrketränade som mest. Inom kort ska jag införskaffa böcker inom området så man får en liten skjuts på vägen. Vit pasta är det första, förrutom alla feta råvaror, som jag ska byta ut mot fullkornspasta.

Det enda problem jag har efter anfallet är att ryggen värker. Det är inte någon kota eller liknande som är problemet utan det är helt och hållet en muskelskada. Risken är stor att det kommer ta lång tid innan ryggen är helt bra igen. Förhoppningsvis är jag helt återställd till lagtävlingarna i Oxelösund och Mälarö annars får Madde köra Kiwi.

Inga kommentarer: