lördag, september 15, 2007

Första vallpasset i Ragnarök

Idag hade vi bestämt med Pia att vi skulle träna ihop. Hon har sina får tillsammans med två andra, Malin och Åse, i Ragnarök som ligger i Sorunda. Vi har aldrig varit där och tränat förut så det skulle bli spännande. När vi kom fram var de i full färd med att märka ut hål för gjutning. Ett nytt fårhus skall upprättas. Vi delade upp fåren och plockade ut fem stycken till den ena hagen där vi skulle träna. Mamma mia! Dessa får var det verkligen fart på. De formligen sprang över en. Det gick ändå förhållandevis bra för mig och Kiwi. Jag tycker det är kul att träna på olika typer av får. Detta var en ny erfarenhet och helt klart nyttigt både för mig och Kiwi.

Vissa problem med höger- vänsterkommando
Som tidigare träningspass hade vi lite problem vid fråndrivningen. Vi måste träna mycket mer på att Kiwi ska jobba lugnt och med kortare rörelser i situationer då det krävs, när vi jobbar nära fåren vid t.ex fålla eller fråndrivning. Jag har även insett att Kiwi har svårt för höger- vänsterkommandona när jag befinner mig bakom henne eller på en annan position än där vi står i balans. När vi befinner oss i balans är hon nästan klockren. Detta träningspass malde jag på en del och såg verkligen till att hon skulle gå åt rätt håll och jag får verkligen säga att jag blev nöjd med henne på slutet. Vi tränade på just detta de sista vi gjorde och när vi gick ur hagen hade Kiwi gjort 100% rätt. I detta moment skulle jag vilja att hon höll ut mer från fåren men det är klart godkänt och mycket bättre än tidigare.

Springiga får & tjuvande Kiwi
Fråndrivningen gick fint förrutom att fåren var galna och i princip sprang över en. Här fick man röra på sig som tusan och det kan bidra till att även Kiwi ökar i tempo, vilket jag inte vill. Kiwi börjar även valla på eget bevåg vissa gånger vilket jag ABSOLUT inte accepterar. T.ex vid hämt; innan jag hinner ge henne ett riktningskommando drar hon iväg. Sedan inser hon att det var fel och blir jättelåg. Sedan märker jag att hon påverkas negativt av pisken. Ibland när jag närmar mig henne går hon undan. Ändå har jag aldrig rört henne med pisken, ändå hatar hon den och visar stor respekt.

Kiwi var väldigt tapper idag i en situation. Fåren stod i en klunga vid ena hörnet under en pressening. Jag skickade in henne där och hon la sig på behörigt avstånd. Fåren stod stilla och jag sände henne lite mer framåt. Hon rörde sig lugnt och fint några steg närmare. Fåren stod ändå stilla men nu var Kiwi så pass nära att jag knappt vågade skicka henne närmarre. Jag gjorde det ändå och hon tog ett steg fram. Då var hon säkert bara max 50 cm från fåren och ett av dessa vände sig mot henne. De stod huvud mot huvud och fåret stampade med benet. Kiwi vek dock inte en tum och hon gjorde inget utfall eller nåt. Hon var totalt fokuserad och till slut vek fåret av och samtliga gick ut från hörnet. Där berömde jag Kiwi väldigt mycket för jag tycker att hon visade en väldigt fin sida och hon var jättemodig.

Sammanfattning
Rent allmänt vill jag få ner tempot på henne och ser gärna att hon håller ut mer från fåren. Hon måste även kunna jobba med "kortare" rörelser vilket skulle underlätta mycket t.ex vid fråndrivningen då det ibland räcker att hon flyttar sig någon decimeter. Ett saktakommando vore inte helt fel men det är inte lätt att få in. Dessa får var verkligen inte lätta att valla på. Vi gjorde ändå ett mycket bra jobb och jag är nöjd med min lilla tös. Även Luma skötte sig trots att det inte var lätt för henne idag. Hon höll sig lugn, löd Madde och höll bra avstånd till fåren. Inga dumheter alls vilket hon heller aldrig någonsin gjort. Hon är fin mot fåren och Madde börjar bli jätteduktig.

Tack Pia, Malin och Åse för att vi fick komma och träna på era får. Det var skitkul.

Inga kommentarer: