onsdag, september 05, 2007

Vallträning på Agdala

Efter att vi lämnat Melvin på dagis åkte vi till Agdala och vallade. Vädret var vacket så det blev ett riktigt trevligt träningspass. Sari var där med Hexa och vi körde så det rykte. Kiwi funkar väldigt bra och det förvånar mig lite eftersom vi tränat så himla lite. Det finns dock en del saker som vi måste träna mer på. När jag befinner mig direkt eller snett bakom Kiwi har hon svårt att gå höger/vänster på mitt kommando. Istället blir det att hon fortsätter rakt mot fåren. Det känns som att hon inte förstår dessa kommandon fullt ut. När vi befinner oss i balans är det inga problem att skicka henne vänster eller höger. Även när jag inte visar med kroppen går hon rätt. Jag tycker att det är skumt. Jag kan förstå att hon går rätt om jag hjälper henne genom att visa med kroppen.

Jag behöver inte tjata lika mycket på henne som tidigare när hon ska lägga sig. Fast hon lägger sig inte direkt varje gång men säg den hund som gör det. Nu ser det mycket bättre ut och vi kommer fortsätta nöta in detta. Jag blir mer harmonisk när ligg funkar annars stressar jag lätt upp mig och vissa gånger blir jag lite väl arg på henne. Det är inte bra.

Kiwi är duktig när vi just klivit in i hagen. Hon är lugn och lägger sig på mitt kommando. Jag låter henne gå mot fåren i lagom tempo. I detta moment är det inga problem att lägga henne. Men när vi kommer tillräckligt nära fåren.........20 meter ungefär kan hon dra iväg som en kanon utan att jag gett kommando. Hon gör inga dumheter, håller bra avstånd till fåren och de blir inte direkt störda. Tempot är dock för högt men det värsta är att hon tar egna initiativ. Ibland kan väl det vara bra men absolut inte i detta moment. Idag gjorde hon några hetsiga rusningar men som vanligt, inga dumheter mot fåren. Det har Kiwi aldrig gjort.

Hon håller oftast mycket bra avstånd till fåren även om hon självklart kan bli mer jämn. Fösningen gick bättre än någonsin, även när Kiwi får driva fåren förbi mig och fortsätta en bit bort. Luma var jätteduktig idag och jag blev riktigt imponerad. Mer om detta kan ni läsa i Maddes blogg. Vi har tagit jättefina bilder när Madde och Luma vallar. Har även tagit fina bilder på Sari och Hexa.

Inga kommentarer: