torsdag, september 13, 2007

Tränade på VP-bana på Lidingö

Klockan 11 anlände vi hästhagen på Lidingö där baggarna väntade på oss. Vi gav oss iväg ut i skogen med alla hundarna för en promenad och lite uppvärmning innan träningspasset. Lagom när vi kom tillbaka till bilen kom Lotta. Det var kul att träffa henne igen och hon är alltid lika glad. För er som inte vet kan jag berätta att Lotta (och Gunnel) har betytt oerhört mycket för mig och Kiwi och har stor del i att vi kommit så pass långt att det är dags för oss att testa ett VP. Lidingö har blivit vår "hemmaplan" vad gäller vallningsträningen och det otroliga är att Lotta och Gunnel vid varje träningspass kommer med goda råd och de engagerar sig jättemycket. Jag fattar inte hur de orkar. Men de är bäst - så är det bara. Madde tränade även Luma och det såg kontrollerat och fint ut. Luma har bra djurhantering och är väldigt schysst mot fåren. Hon lyssnar rätt bra på Madde. Lotta tyckte att Luma utvecklats en hel del. Hon är den som faktiskt förrutom oss följt Lumas utveckling från valpstadiet fram till idag.

Inledde träningspasset i hästhagen
Jag och kiwi inledde träningen i hästhagen med några hämt, både från höger och vänster. Först provade jag att skicka Kiwi när jag stod bredvid henne. Efter ett tag gick jag och ställde mig mellan hund och får och på så sätt kunde jag "trycka ut" henne lite mer. Utgångarna var helt ok, kanske lite tajta men ändå ingen katastrof. De var ändå så pass tajta att Kiwi "stötte" bort fåren några gånger. Kiwi uppträder även lite tveksamt ibland vid hämtet och jag får ge henne stödkommandon för att hon ska komma upp bakom fåren. Detta händer när hon får göra längre hämt. Upptagen kan bli något sneda vissa gånger då hon lägger sig "för tidigt". Vad gäller hämten så tycker jag att det börjar se bättre ut. Utgångarna har vidgats både vad gäller åt höger och vänster.

Fråndrivningen funkade mycket bättre idag med baggarna än sist när vi tränade hos Stefan. Nu gick vi inte runt i cirklar utan jag kunde bestämma en punkt dit Kiwi skulle ta fåren och linjen var faktiskt rak. Framdrivningen hade vi inga problem med förrutom att Kiwi kan stöta iväg fåren ibland då upptagen blir för tajta. Djuren samlade sig dock snabbt och framdrivningen var lung och kontrollerad. I detta moment, som så ofta när vi befinner oss i balans, är Kiwi lydig och gör som jag säger. Vi lyckades få fåren runt mig och sedan gick vi över till fråndrivningen som jag nämnde tidigare i denna post gick ovanligt bra.

Kiwi svårt med höger- vänsterkommandon i vissa situationer
Höger- vänsterkommandona funkar oftast väldigt bra när vi befinner oss mitt emot varandra - i balans till fåren. Då gör Kiwi nästan alltid rätt på dessa kommanon. Däremot när jag befinner mig bakom henne eller någon annanstan än i balans, då blir hon förvirrad och uppträder vissa stunder som att hon får hjärnsläpp. Hon kan gå rakt mot fåren när jag ger henne t.ex ett högerkommando och det får bara inte hända. Vi måste träna mycket mer på dessa kommandon och hon ska gå rätt oavsett var jag befinner mig gentemot henne.

Tränade på VP-bana
När vi tränat ett tag föreslog Lotta att vi skulle åka till Långängen (kanske säger fel namn nu) och träna lite fålla. Skitbra, precis vad vi behövde träna på. Vi packade in hundarna i bilen och styrde mot den andra hagen. Väl framme var fållan isärmonterad men vi monterade upp den i ett naffs. Vi tog sedan med oss hundarna och "plockade" ut de får vi ville ha med. Hm, Lotta och Jenny gjorde det mesta av jobbet men jag och Kiwi hjälpte till så gott vi kunde. Efter en stund anlände Gunnel och det var kul att träffa även henne. Gunnel brukar vi träffa på då och då på olika agilitytävlingar - likaså Lotta så de blir inte av med oss även om vi inte åker till Lidingö och tränar på ett tag.

Gunnel kom på den eminenta idéen att bygga upp en VP-bana med gällande mått. Oj, nu blev det genast lite svårare. Nu skulle vi testas och grillas! Först gick Gunnel banan med mig och visade hur det går till. För att underlätta lite ställde sig Gunnel bland fåren inför momentet hämt.

Försök nr 1: Gunnel gick här med mig första gången och visade hur det gick till. Jag skickade Kiwi höger, utgången var rätt ok, dock lite för tajt. Tempot var lägre än det brukar, precis som att Kiwi visste att det var mer allvar nu. Hon verkade lite osäker och jag fick ge henne ett stödkommando för att hon inte skulle stanna för tidigt med alltför snett upptag. Upptaget blev acceptabelt men tyvärr stötte Kiwi iväg fåren. Hon la sig i alla fall på mitt kommando. Fåren rusade iväg en bit men lugnade sedan ner sig. Jag lät Kiwi ligga lite väl länge innan jag gav henne framkommanot. Framdrivningen gick rätt bra men linjen var lite dålig till en början med blev bättre efter ett tag. Kiwi fick fåren runt mig, från rätt håll, vänster, och sedan var det dags för det vi har problem med nämligen fråndrivningen.

I detta moment råkade jag hamna framför Kiwi vilket man inte får vid detta moment. Det var minst sagt en "krokig" väg fram till grindarna med en hel del trixande och fixande. Till slut var fåren framme men alla fåren gick förbi gringen. Sedan var det framdrivning vilket gick strålande. Här passerade alla får grinden och vi styrde mot fållan. Fåren hade hela tiden ett sug mot den andra hagen där deras vänner stod så jag fick försöka stoppa fåren rätt ofta. Nu får man inte ta på fåren men med stampande fötter och hyttande armar kommer man en bit på vägen. Ok, jag nådde grinden och innan jag öppnade den såg jag till att Kiwi och fåren var stilla. Det var lite trixande innan jag fick in fåren.

Kiwis har svårt att jobba med korta och lugna rörelser och det bidrar till att vi har svårt när det blir tajt. Fåren hamnade bakom fållan och jag tappade humöret denna gång. Onödigt men jag kan bli sån ibland. När jag håller mig lugn går allt så mycket bättre. Något jag måste tänka på i framtiden. Till slut fick vi in fåren i fållan och sedan var det ingan problem att få ut de. Uppsamlingen efter fållan blev bra med en kontrollerad flock och lugn hund. Enligt Gunnel hade vi blivit godkända efter denna runda. Hurra! Är det inte svårare tänkte jag. Herregud, denna runda var inte bra och vi kan så mycket bättre. Vilket vi även skulle bevisa.

Försök nr 2: Skickade även Kiwi åt höger vid detta hämt som såg mycket bättre ut. Utgången var bra med ett fint upptag. Fåren höll sig mycket lugnare nu än vid förra hämtet. Framdrivningen var i fin linje och Kiwi lyssnade bra på mig. Även nu skulle fåren runda mig från vänster och det var inga problem. Fråndrivningen flöt på bättre nu men jag har lätt att hamna framför hunden. Linjen var långt ifrån rak och vi hade våra snurr och strul på vägen. Men man måste tänka på att det är ett VP vi ska försöka fixa, det krävs inte att allt är 100% bra då. Nu fick Kiwi genom alla fåren genom första grinden utom ett som gick förbi - bra som fan ändå. Nästa moment var då framdrivningen som flöt på bra, när jag väl fattat att jag själv rörde mig åt fel håll. Annars var linjen bra och Kiwi jobbade koncentrerat och väl. Fåren var lugna och fina. Även denna gång var det inga problem att få djuren genom grinden och nu återstod fållan igen. Nu gick det mycket lättare att få in fåren i fållan och även utgången var bra. Kiwi gjorde en rusningen inne i fållan när fåren skulle ut. De hade liksom fastnat i utgången och jag lät Kiwi komma ett steg för nära. Dessutom blev hon utmanad av ett eller två får så enligt Gunnel och Lotta var det inget fel. Hon bet inte utan det var mer en markering till fåren att de skulle inte komma här och tro att de skulle sätta henne på plats. Min duktiga hund!

Vid denna runda hade vi tydligen skrapat ihop rätt mycket poäng på ett VP och självklart hade vi blivit godkända enligt Gunnel. Hurra, vi fixade två rundor och ingen var ändå perfekt! Tusen tack Gunnel och Lotta för all hjälp idag. Ni är guld värd. Det var fantastiskt roligt att få träna på en VP-bana.

Inga kommentarer: