söndag, juli 29, 2007

Givande träningspass på SSBK

När vi anlände till SSBK var Rune, Sari, och Maria där med sina hundar. Det var nog första gången jag tränat på samma ställe som de - samtidigt. Jag och Kiwi började träna balans, och enbart balanshindret. Starterna funkade ganska bra; visserligen "tjuvade" Kiwi någon gång men det handlade om decimeter. Jag gick ändå tillbaka och satte henne vid utgångspositionen. Kiwi var rätt tänd idag, hon älskar verkligen detta hinder. Farten över balansen är mycket bra och hon visade ingen tendens till att hoppa vare sig- eller nedfart.

Jag varierade belöningen med att ge godis när hon hade 2 tassar på marken och 2 på nedre kontaktfältet med dragkamp och att jag la "busen" strax nedanför nedre kontaktfältet. Jag föredrar egentligen att belöna med godis då Kiwi hela tiden befinner sig på kontaktfältet när hon får sin belöning. När jag lägger en leksak nedanför tar hon den "i farten" och fortsätter iväg. Jag vill att belöningen skall komma när hon befinner sig på kontaktfältet och att det goda, roliga fortsätter under några sekunder, när hon alltså står där jag vill att hon ska fokusera - på KONTAKTFÄLTET. När vi kör dragkamp händer ofta att hon "trillar av" kontaktfältet - det vill jag inte.

Vi körde sedan en enkel bana som jag tror Rune byggt upp. Det var nog klass 1 stuk över den. Egentligen skulle jag skippat det för jag var inte förberedd och gav nog Kiwi lite otydliga signaler. Hon sprang dock på och gjorde inga egenliga misstag. Nästa del var att träna lite slalom, 12 pinnar. Jag stod nog 20 meter från första porten och skickade Kiwi. Hon har ett jäkla drag mot slalom och tar utan problem hela hindret med god fart trots att jag stannar kvar vid utgångspositionen, 20 meter bort - eller längre. Första och andra gången jag skickar henne kan jag stå helt tyst och hon tar hela slalomet själv, men efter ett tag stannar hon upp strax innan och vänder sig mot mig. Jobbar jag istället med rösten och pushar henne tar hon hela hindret på ett mycket bra sätt. Jag valde att skicka in henne från olika vinklar dock ej från kl 13-17 då jag vet att hon har lite svårt för det. Nu vill jag att hon ska få en möjlighet att göra rätt - hela tiden. Därför valde jag att skicka henne från kl 18-22 och det gick alldeles utmärkt, varje gång.

Jo, glömde nästan att vi körde A-hinder och gungan vid två tillfällen, det gick kanon. Det stod även tre hinder efter varandra så vi tränade även lite raksträcka. Det känns som att Kiwi inte tycker att det är lika roligt att träna på hinder som står rakt efter varandra. Hon har inte samma driv - känns det som. Madde säger att jag snackar skit och att Kiwi går lika snabbt då. Nåja, jag är nöjd, med allt från detta pass.

En sak har jag märkt den senaste tiden när vi jobbat mycket med motivationshöjande träning. Kiwi jobbar mycket bättre och har roligare om jag hela tiden "är med henne" och inte släpper henne för mycket. Jag måste jobba mycket med rösten, i ett positivt tonläge och hela tiden vara nära henne. Inte skicka henne mot hinder så hon ensam får "dra". Hon behöver hela tiden mitt stöd och närvara - då jobbar hon bäst.

Inga kommentarer: