måndag, maj 28, 2007

Har analyserat vårt nollade lopp i Avesta

Idag har jag suttit och kollat på loppet från Avesta där jag och Kiwi nollade i hoppklass 3. Jag har hela tiden trott att vi fick en tid på över 34 sekunder och egentligen varit rätt missnöjd med loppet trots att vi nollade. När jag tittade på filmen hörde jag speakern säga att vår tid var 32.93! Vi valde att hoppa över prisutdelningen då vi säkert ändå inte skulle få något pris. Det kändes som att det var många nollade ekipage med bättre tid än oss. Fast det ska ändå bli kul att se resultatlistan när Avesta BK lagt upp dessa på sin hemsida.

Så här i efterhand när jag sett loppet ett antal gånger är det vissa saker jag vill kommentera och en hel del som jag måste förbättra i framtiden om vi ska ha någon som helst chans mot "de bästa". Jag kommer i punktform redogöra för det jag anser att vi i dagsläget måste förbättra längre ner.

I aktuellt lopp i Avesta hade en explosivare start varit att föredra. Sedan måste jag tänka på att ropa i tid på hunden och inte låta så himla arg. Ju gladare jag låter och ju mer jag berömmer Kiwi under ett lopp, desto snabbare går hon. Nu ropar jag på tok för sent på henne och låter alldeles för arg på banan. Det sänker Kiwi som fan. Mellan hopphinder 4 och 5 fick Kiwi en mycket vid sväng just eftersom jag ropade för sent på henne och eftersom jag lät arg tappade hon all fart. Där tappade vi säkert 3 sekunder. Vid en annan del på banan; direkt till vänster om säcken låg en rund tunnel där hunden skulle in i "bortre" ingången. För att undvika att Kiwi skulle gå in i fel tunnelingång valde jag att hålla mig rätt långt upp åt höger efter platta tunneln, det gjorde att Kiwi drog in mot mig och fick en väldigt vid sväng in till tunnelingången. Nu gick hon ju in i rätt tunnelingång men vi förlorade massor med tid, säkert 2 sekunder och jag har inte råd att fega så i fortsättningen.

Jag har kollat på filmen gång efter gång och ser att vi förlorar minst 5 sekunder på de vida svängar jag beskrivit. Vinnaren i loppet hade en tid på lite över 26 sek så drar man av 5 sekunder på vår tid hamnar vi inte så värst långt bak, då skulle vi haft en tid på ca 28 sek.

Starten har funkat mycket bättre den senaste tiden och Kiwi väntar på min startsignal. Jag är mer bestämd nu när jag går in på banan och det har gett resultat. Jag måste dock försöka göra nåt som får Kiwi att tända till i startögonblicket. Jag vill att det ska rycka i hennes kropp och att hon ska explodera iväg. Nu är starten rätt loj och även där förlorar vi massor med tid. På upploppet springer hon dock på bättre.

1. Jag måste jobba med den mentala biten, komma över min nervositet. Tänka på andningen och inte låta så arg eftersom det sänker Kiwi. Dessutom måste jag sluta ropa här och istället använda hennes namn på ett positivt och glatt sätt.
2. Jag måste även berömma Kiwi mer under loppet, det stärker henne rejäl och hon behöver mitt stöd.
3. Måste komma ihåg att ropa på Kiwi i god tid före en svårighet. Som det är nu blir svängarna på tok för vida eftersom hon inte vet vart hon ska.
4. Rör på dig Göran, jag får inte bli stillastående utan måste hela tiden hålla igång för att Kiwi ska göra detsamma.
5. Sluta fega! Jag måste lita på Kiwi och inte fega ur, det kostar en massa tid och det har vi inte råd med.
6. Träna mer agility. Nu tränar vi mer vallning än agility och det har satt sina spår, vad gäller agilityn vill säga.
7. Gå mer kurser! Man lär sig alltid nya saker när man går kurser, speciellt om man med omsorg väljer VEM man går kurs för.

Trots att vi gör ett dåligt lopp slår vi dock en del ekipage som i sitt fall gör "bra" lopp! Det är rätt kul tycker jag.

Inga kommentarer: