tisdag, maj 15, 2007

Åkte till Lidingö med en rivstart och vallade

Det blev ett spontant vallningspass idag och vi lämnade Henriksdal med en rivstart. Först lämnade jag Melvin på dagis kl 09:00 och Lotta kunde ta emot oss på Lidingö kl 10:00. När Madde gick ut med hundarna visste vi inte om att vi skulle valla idag så jag fick lite panik när hon aldrig kom hem. Hon hade dessutom glömt sin mobil hemma. Ringde vår granne Monica eftersom jag visste att Madde var ute med henne. Stackarn, hon hann inte ens käka frukost innan vi drog iväg.

Väl framme passade jag och Kiwi på direkt och tog oss an fåren. Jag har märkt att Kiwi kan vara lite bångstyrig första fem minuterna men att det ofta blir mycket bättre efter det. I fortsättningen måste jag vara mer bestämd mot henne direkt när vi går in i fårhagen. I det stora hela är jag nöjd med dagens pass. Jag valde att ge Kiwi höger- och vänsterkommandon i samband med att jag använde klappen. Det funkade jättebra. Även höger- och vänsterkommandon utan klapp satt fint. Både drivning och fösning gick bra och Kiwi svarade hyffsat på liggkommandot. Kiwi börjar även svara rätt bra på "saktakommandot" men till och från lägger hon sig på detta kommando. Det vill jag inte att hon ska göra - vi får jobba mer med just detta.

Platsen där fåren nu finns är otroligt vacker. Jag känner mig väldigt harmonisk när vi är där och tränar och det är alltid lika roligt. På torsdag åker vi till Hölö där kursen nu hunnit till tillfälle fyra. Det ser jag fram emot och vi får hoppas att vädret blir bra. Två kursare är bortresta så vi andra fyra lär nog få en riktigt genomkörare.

Inga kommentarer: