måndag, maj 07, 2007

Helt rätt!

Läste en rolig artikel i SVD idag: "Jag är en tjuv - jag stal från WalMart". Den skylten fick två snattare bära efter en dom som löd att de två snattarna ska stå utanför Wal-Mart två lördagar i rad för att slippa 60 dagars fängelse. Fick jag själv välja hade jag nog hellre suttit i fängelse 60 dagar än stått där med denna skylt hängandes runt halen. Gud vad pinsamt! Hoppas vi får se något liknande även i Sverige.

Viktigt att notera är att detta helt och hållet var domarens påhitt och inte butikens.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Brott mot folkrätten!

Jag tycker det är ett exempel på brott mot FN stadgarna om de mänskliga rättigheterna. Man skall ha rätt att i ett demokratiskt samhälle behandlas med respekt för sin person, och inte riskera att utsättas för förnedrande "straff" från samhällets sida. Det är inte ok att samhället förnedrar personer som ett folknöje eller på annat sätt. Om det nu är så att man kan dömas till fängelse för snatteri av varor för under 100 lappen så tycker jag personligen att det är fel. Och jag har inget emot att säga det. Jag kan förstå folks irritation av snatteri, eller stöld. Men det är aldrig ok att pga det förfalla till rättsvidriga och barbariska straff som detta.

G.E-Online sa...

Så himla farligt är det väl inte att stå med en skyltutanför en butik. Tänk de länder där man huggar handen av en tjuv! Dessutom finns det andra mer extrema fall om man ska relatera till folkrätten! Om du tycker att det är så förnedrande att stå utanför en butik med en skylt, vad ska du då inte tycka om fängelsestraff! Är inte det många gånger värre?