tisdag, maj 08, 2007

Vallat på Lidingö Klockhagen

Fick ett sms av Lena R igår där hon undrade om vi ville följa med och valla på Lidingö imorgon (idag). Självklart! Vem kan säga nej till ett vallpass, dessutom var det länge sedan vi vallade på Lidingö. Vi körde först fel i tron att fåren befann sig på samma ställe som sist. Efter diverse telefonsamtal fick vi veta att fåren flyttats till Klockhagen - ligger också på Lidingö. Även denna gång var det en vecka sedan vi tränade vallning men det gick toppen ändå. Speciellt en sak gjorde mig häpen och mycket glad under detta träningspass.

Jag bestämde mig att träna på det vi lärt oss på Mickis kurs - styra hunden genom klappen eller genom att "trycka" den. Jag varierade träningen genom att låta Kiwi lägga sig kl 3, 9 eller 12. Hon jobbade fokuserat löd mig bra idag. Det känns skönt att klappen äntligen sitter och att det även funkar att trycka Kiwi runt. Drivningen är kontrollerad liksom fösningen. Efter att vi tränat ett tag ville Gunnel att vi skulle prova några hämt. Jag gick bort med Kiwi och vi ställde oss ca 70 meter från fåren där även Gunnel stod.

Första försöket skickade jag Kiwi höger och det såg riktigt bra ut. Hon höll ut väl från fåren och la sig på lagom avstånd bakom de. Jag fick upprepa högerkommandot några gånger efter att jag skickat henne men det gör ingenting. Gunnel ville även att jag skulle stå kvar på samma plats, precis som man gör på vallhundsprovet. Jag blev lite nervös då vi aldrig gjort detta tidigare. Men till min stora förvåning lyckades jag och Kiwi få fåren ner till mig och efter lite joxande med höger och vänster fick Kiwi fåren runt mig och hon fick sedan fösa de några meter. Vi gjorde sedan ett nytt försök, skickade även då höger och det gick lika bra. Fan vad kul! Kiwi är så duktigt. Dessvärre gick det inte lika bra när vi provade att skicka Kiwi åt vänster men det är inte ovanligt att en hund har problem med att gå åt antingen höger eller vänster.

Summa sumarum. Jag är extremt nöjd med Kiwi efter dagens träningspass. Det har hänt enormt mycket under 2007.

Inga kommentarer: