torsdag, maj 10, 2007

Vallkurs på Hölö - tredje tillfället!

Tiden går fort, idag var det dags för vårt tredje kurstillfälle hos Mickis på Hölö. Det kändes mycket bättre nu när vi åkte dit eftersom jag hunnit med att träna på Lidingö med ett positivt träningspass dessutom.

Kiwi håller sig väldigt lugn när de andra tränar. Hon ligger och sover vissa stunder och säger inte ett pip. Ändå ser hon de andra hundarna när de vallar. Kiwi har en avslappningsförmåga som inte går av för hackor. Det är heller inga problem när vi ska in i fårhagen. Hon lägger sig snällt efter att jag släppt in henne och gör inga ful saker. Själv är jag ofta lite ofokuserad i början av träningspassen, det tar någon minut innan jag funkar. När allt väl klaffar flyter det på mycket bra för oss. Kiwi förstår klappen nu och jag kan även trycka henne med hjälp av "piskan". När jag är helt koncentrerad blir även Kiwi det och svarar bra på mina kommandon. Vissa stunder får jag tjata på henne att ligga men inte som förr. Just detta är något jag kan bli irriterad på, när man får tjata ligg till henne och då hon lägger sig efter t.ex femte gången man ger kommandot.

Drivningen ser bra ut förrutom att Kiwi kommer lite väl nära fåren ibland. Men jag är noga med att lägga henne vid dessa tillfällen. Hon får bara gå framåt när avståndet till fåren är tillräckligt. Fösningen går också bra även de gånger vi har längre avstånd mellan varandra. I det stora hela tycker jag att Kiwi funkar bättre när vi har lite distans. Hon blir lite uppstressad när jag är för nära. När träningspasset är slut avslutar Kiwi omedelbart när jag ger kommandot: "Tack det räcker - bort!" Hon gör aldrig några tjuvrusningar utan följer mig snällt ut ur hagen.

Det känns som att saker och ting börjar falla på plats. Tyvärr funkar det inte lika bra när vi tränar hos Mickis som det gör på Lidingö. Antagligen beror detta på att jag känner lite mer press på Hölö när vi har kurs, man vill väl så gärna visa vad man kan. Då kan det skita sig stundtals. I det stora hela är jag även nöjd med våra träningspass på Hölö.

Nu har vi i alla fall klarat av samtliga moment i vallhundsprovet. Hämt, framför allt åt höger funkar bra och Kiwi håller ut fint. Hon lägger sig även på lagom avstånd till fåren när hon kommer bakom. Drivningen mot mig funkade jättebra när vi provade på Lidingö. Jag lyckades även få Kiwi att ta fåren runt mig och fösningen sedan gick galant. In och ut ur fålla har gått jättebra på Lidingö och det är inga problem att skicka in Kiwi i fållan när fåren ska ut. Nu är frågan, hur skulle Kiwi klara sig på ett vallhundsprov? Jag tror att med lite tur, då fixar vi det. Absolut! Helt klart kommer Kiwi var godkänd vallhund innan årets slut.

Nu intensifierar vi vallträningen igen för det har varit lite dåligt med det senaste veckorna. Men jag får heller inte glömma bort agilityn. Det blir en hektiskt period för Kiwi men jag vet att hon gillar det. Vi har så kul när vi tränar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Agility verkar kul! Tränar ni på en brukshundsklubb eller rasklubb?
Marika- med två pudlar