onsdag, maj 23, 2007

Slalomträning hemma

För andra gången sedan vi flyttade till Henriksdalsberget tränade vi slalom på baksidan. Vi har bra plats att träna där med fin gräsmatta. Det jobbiga är när man ska bära upp allt från garaget men det funkar rätt bra. Vi började med att träna 8-pinnars slalom med enkla slalomingångar detta för att Kiwi skulle göra rätt och hamna i rätt "stämning". Successivt ökade jag på svårigheten för att till slut träna rejält svåra ingångar. Jag valde att belöna Kiwi med en kampleksak som jag alternerade med att kasta eller kampa med.

8-pinnars slalom var inga problem fast jag tycker inte om när hon tittar bakåt mot mig för att söka leksaken. Detta gör hon innan hon kommit ur sista porten. Jag står i valet och kvalet att i första hand börja belöna henne med godis istället för leksak. Självklart kommer jag variera sättet att belöna men det primära blir inte längre att kasta t.ex. boll.

Efter detta delade jag slalomet till 2 stycket 4-pinnars och deras position till varandra varierade jag eftersom. Visst - Kiwi gjorde fel några gånger men till säkert 80% gick hon in rätt port vilket är ett stort framsteg. Även "svårare" ingångar fixade hon. I detta statium är det även viktigt hur jag står. Om jag befinner mig "in mot slalom" har Kiwi svårare att hitta rätt in vid svårare ingångar. Placerar jag mig istället "ut mot första porten" blir det lättare för henne. Självklart måste Kiwi fixa slalomingångarna oavsett min position men i det stadium vi idag befinner oss måste jag göra det så lätt som möjligt för henne.

Jag valde även att enbart träna med 2 portar detta för att Kiwi absolut inte skulle kunna göra fel. Först verkade inte Kiwi förstå att det var ett slalomhinder när vi tränade på det. Hon kändes "förvirrad" om det nu är rätt ord i sammanhanget. Hon gick i alla fall mellan dessa två portar.

Summa sumarum! Jag är jättenöjd med Kiwi idag. Det känns som att det håller på att lossna med slalomingångarna. Eftersom vi har ett slalom hemma och därför kan träna när vi vill på detta hinder kommer jag intensifiera slalomträningen under en tid; kanske till och med två ggr per dag vissa perioder.

Inga kommentarer: